Bangsar

Bangsar, juga Bungsar (kuno), ialah sebuah kawasan penempatan popular dan hiburan popular antara penduduk bandar, yang terletak di Kuala Lumpur, Malaysia. Bangsar terletak kira-kira 4 km di barat daya pusat bandaraya dan untuk pemandu kereta ini mengambil 10 minit dari pusat bandaraya.

Terdapat beberapa pejabat penerbitan suratkhabar utama negara di Bangsar. Ibu pejabat New Straits Times Press, syarikat penerbit bagi suratkhabar New Straits Times, New Sunday Times, Berita Harian, Berita Mingguan, Harian Metro dan Metro Ahad, terletak di Jalan Riong. Pejabat China Press juga terletak di Jalan Riong. Berita web Malaysiakini beroperasi melalui pejabatnya di Jalan Kemuja.

Ibu pejabat syarikat bekalan elektrik dan air negara, Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS), terletak di sekitar Jalan Bukit Pantai. Bangunan ibu pejabat TM (Telekom Malaysia), Menara TM, juga terletak berhampiran dengan Bangsar.

Dataran Maybank, ibu pejabat bagi urusan insurans Maybank (Mayban), terletak di persimpangan Jalan Maarof dan Jalan bangsar.


Tips
Tokoh Bangsar yang terkenal ialah Haji Abdullah Hukum.

Pengangkutan
Kenderaan Sendiri
Dengan memandu sendiri, anda boleh bergerak sekitar Bangsar dengan lebih mudah.


Talian Untuk Dihubungi
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pejabat Pelancongan Kuala Lumpur di talian : +603-2615 8188
Talian Infoline Pelancongan: 1-300-88-5776
0 Responses

Post a Comment