Muzium Telekom


Pada awal tahun 1980an, Jabatan Telekom Malaysia (JTM) berhadapan dengan keperluan yang mendesak untuk mencari ruang bagi menempatkan peralatan telekomunikasi dan pejabatnya di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur. Maka pada tahun 1984 bangunan yang mempunyai nilai senibina klasik ini dirancang untuk dirobohkan bagi memberi laluan kepada pembinaan sebuah kompleks telekomunikasi setinggi 26 tingkat. Bagaimanapun pada tahun 1985, rancangan tersebut dirancang semula apabila Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tun Dr. Mahathir Mohamad, amat perihatin terhadap warisan negara. Beliau mencadangkan agar bangunan ini dikekalkan dan dipelihara sebagai salah satu warisan kebanggaan negara.

Kebanyakan bahan-bahan pameran dan koleksi diperolehi daripada unit-unit di bawah TM sendiri. Terdapat juga bahan-bahan pameran yang disumbangkan oleh Jabatan Muzium Dan Antikuiti Malaysia, Muzium  Negeri Sarawak, Jabatan Arkib Negara, Jabatan Perpustakaan Negara, Filem Negara, Keretapi Tanah Melayu Berhad, Polis Diraja Malaysia dan orang perseorangan. Setelah kerja-kerja pengubahsuaian galeri dan pengumpulan bahan-bahan pameran selesai, maka pada tanggal 3 Jun 1994, upacara perasmian yang gilang-gemilang diadakan menandakan Muzium Telekom dibuka secara rasmi untuk dilawati oleh rakyat Malaysia dan juga pelancong dari luar negara.



Tips
Muzium Telekom bermula pada tahun 1928, apabila sebuah bangunan bercirikan senibina Greek didirikan untuk menempatkan ibusawat telefon manual jenis central battery.


Pengangkutan
Kenderaan Sendiri
Dengan memandu sendiri dan meletakkan kenderaan anda di tempat yang disediakan.


Talian Untuk Dihubungi
Muzium Telekom
Jalan Raja Chulan
50200 Kuala Lumpur
Tel: 03 2031 9966
Fak: 03 2031 5925
0 Responses

Post a Comment