Brickfields

Brickfields ialah sebuah perbandaran dan kawasan penempatan di pinggir pusat bandar Kuala Lumpur, Malaysia. Ia adalah satu-satunya tempat di Kuala Lumpur yang masih lagi menggunakan nama Inggeris. Brickfields juga terkenal sebagai "Little India" oleh kerana kebanyakan penduduknya yang berbangsa India.Pada 17 Oktober 2009, Brickfields secara rasmi akan diisytiharkan sebagai Little India bermula awal tahun 2010.

Antara lokasi penting di Bricfield ialah Tamil Methodist Church (Brickfields), Sekolah Jenis Kebangsaan SJK (T) Vivekananda, Palm Court Apartment, Jalan Chan Ah Thong (Park), Budhist Maha Vihara, Brickfields, Jalan Sultan Abdul Samad, Sekolah Jenis Kebangsaan Brickfields 1 & 2, Jalan Syed Putra , Sekolah Jenis Kebangsaan St Theresa 1 & 2, Sekolah Menengah Kebangsaan La Salle Brickfields, Jalan Berhala , Jalan Syed Putra , dan Sekolah Menengah Kebangsaan Vivekananda di Lorong Abdul Samad.



Tips
Nama "Brickfields" berasal dari perkataan Inggeris "brick" yang bermaksud "batu-bata", dan "fields" yang bermaksud "padang". Pada suatu ketika dahulu, terdapat banyak tempat menghasil batu-bata yang juga berkualiti tinggi di sini. Batu-bata tersebut dikeringkan atas padang sebelum ia sedia untuk dijual. Ini adalah satu teori asalnya nama Brickfields.


Pengangkutan
Kenderaan Sendiri
Anda boleh memandu kenderaan sendiri untuk ke kawasan Brickfields.

Tren
Anda boleh menaiki LRT atau Komuter dan berhenti di KL Sentral dan hanya perlu berjalan beberapa minit untuk sampai ke kawasan Brickfields.


Talian Untuk Dihubungi
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pejabat Pelancongan Kuala Lumpur di talian : +603-2615 8188
Talian Infoline Pelancongan: 1-300-88-5776
0 Responses

Post a Comment