Kampung Datuk Keramat


Kampung Datuk Keramat, atau lebih dikenali sebagai Keramat di kalangan orang tempatan, ialah sebuah perkampungan yang besar di kawasan pilihan raya Titiwangsa, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia. Kawasan ini terletak di timur laut pusat bandar Kuala Lumpur dan bersempadan dengan daerah Ampang di negeri Selangor.

Sungai Gombak menganjur lebih kurang dari timur laut ke barat dan bertindak sebagai pemisah semula jadi antara Keramat dengan Ampang. Keramat dilayani oleh tiga stesen Transit Aliran Ringan, iaitu Jelatek, Dato Keramat and Damai, dalam sistem Aliran Kelana Jaya.

Keramat terletak hanya 10 minit dari Kampung Baru melalui kereta, dan pada asalnya merupakan kawasan orang Melayu walaupun baru-baru ini, terdapat banyak orang asing, terutamanya orang-orang Arab, yang tinggal di sini. Aznil Haji Nawawi, pengacara ternama, berasal dari sini.




Tips
Di sini terdapat gerai-gerai makan yang menarik terutamanya kedai air buah keramat. Pasti anda tidak akan kecewa dengan air buah yang disediakan.

Pengangkutan
Kenderaan Sendiri
Dengan memandu sendiri, anda boleh bergerak sekitar keramat dengan lebih mudah.


Talian Untuk Dihubungi
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pejabat Pelancongan Kuala Lumpur di talian : +603-2615 8188
Talian Infoline Pelancongan: 1-300-88-5776
0 Responses

Post a Comment