Perpustakaan Negara Malaysia


Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) ialah perpustakaan rasmi Malaysia. Dibina pada 1956, ia terletak di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

Perpustakaan Negara Malaysia bertanggungjawab memastikan pembangunan infrastruktur perpustakaan awam di seluruh negara. Tugas ini diperuntukkan di bawah Akta Perpustakaan Negara Malaysia 1987 (Pindaan) Bahagian II para 4(2)(h) dan 4(2)I. Pada tahun 2000, beberapa projek pembangunan infrastuktur perpustakaan telah dilaksanakan meliputi Perpustakaan Negara Malaysia dan perpustakaan awam negeri.

Projek Bangunan Perpustakaan Negara Malaysia telah mula dibayangkan pada tahun 1970. Dalam tahun 1978 satu tapak yang sesuai telah dikenalpasti untuk Bangunan Perpustakaan Negara Malaysia iaitu di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur seluas 2.2 hektar.

Bangunan Perpustakaan Negara mencerminkan identiti Malaysia yang melambangkan pencapaian intelektual. Konsep reka bentuknya berasaskan tengkolok tradisional Melayu yang melambangkan budaya Melayu.

Gabungan tiga bumbung yang berbentuk tengkolok bercantum di halaman 'Taman Ilmu' bagi melambangkan perpaduan masyarakat dan tiga matlamat utama Perpustakaan Negara. Susunan ubin bercorak songket berwarna biru untuk bumbung diilhamkan dari warisan yang kaya.

Konsep 'minda' mempengaruhi reka bentuk senibina dalaman. Suasana ruang terbuka luas menggalakkan pengguna melangkah masuk ke setiap ruang perpustakaan. Suasana ruang melambangkan gerakan fakulti intelek yang terbuka luas. 'Skylight' yang terdapat di puncak bumbung mengilhamkan pencapaian ilmu yang luas. Di antara lima tiang atriumnya terbentuk ruang menegak yang luas.

Beberapa aras yang menempatkan pelbagai bahagian dan kemudahan perpustakaan dihubungkan dengan tangga yang menarik.

Setiap aras tersusun kemas, menempatkan rangkaian perkhidmatan, koleksi dan maklumat di perpustakaan. Reka bentuk bangunan ini juga mengambil kira kemudahan untuk orang cacat.




Tips
Waktu Perkhidmatan Untuk Umum
Selasa hingga Sabtu : 10.00 pagi - 7.00 petang
Ahad : 10.00 pagi - 6.00 petang


Pengangkutan
Kenderaan Sendiri
Dengan memandu sendiri dan meletakkan kenderaan anda di tempat yang disediakan.


Talian Untuk Dihubungi
Perpustakaan Negara Malaysia
232, Jln Tun Razak
50572 Kuala Lumpur
Tel: 603-2687 1700
Fak: 603-2692 7502
http://www.pnm.gov.my
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Assalmualaikum. Nak tanya, ada tak pelan lantai perpustakaan negara malaysia? tq..


Post a Comment