Istana Negara

Istana Negara ini asalnya adalah kediaman seorang ahli perniagaan Cina, Chan Wing yang dibina pada 1928.

Sewaktu penjajahan Jepun di Malaya pada 1942- 1945, Jepun mengambil-alih kediaman ini dan menukarnya menjadi kediaman rasmi dan pejabat bagi pegawai-pegawai Jepun.

Setelah berakhirnya perang dunia, kerajaan Negeri Selangor mengubahsuai kediaman ini dan menjadikan ia tempat kediaman rasmi Sultan Selangor.

Apabila negara mencapai Kemerdekaan pada 1957, Kerajaan Persekutuan yang baru dibentuk ketika itu, mengubah kediaman ini menjadi kediaman rasmi bagi Yang Di-Pertuan Agong.

Hari ini, kita dapat saksikan ramai pelancong datang ke kawasan luar Istana Negara untuk menyaksikan acara penukaran pegawai berkuda di pintu hadapan istana. Ia suatu acara yang menarik, jadi pastikan anda tidak lupa untuk membawa kamera.

Istana Negara ini dikelilingi pagar tinggi, tapi anda masih boleh melihat kawasan istana dan taman yang menarik dan dijaga dengan indah.


Tips
Kawasan Istana Negara tidak dibuka kepada orang ramai, oleh itu kawasan pintu utama istana sering menjadi tumpuan peluang bergambar bagi pengunjung.


Pengangkutan
Teksi
Dari stesyen KL Sentral, anda boleh mengambil teksi ke Istana Negara. Ini adalah pengangkutan yang paling sesuai ke sana.


Talian Untuk Dihubungi
Untuk maklumat lanjut, layari: www.malaysianmonarchy.org.my
0 Responses

Post a Comment