Bank Negara Malaysia

Bank Negara Malaysia atau BNM merupakan bank pusat di Malaysia. Ibu pejabatnya terletak di Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia, dan ia ditubuhkan pada Januari 26, 1959 (sebagai Central Bank of Malaya atau Bank Negara Tanah Melayu) untuk mengeluarkan mata wang, sebagai jurubank dan penasihat untuk Kerajaan dan mengawal kedudukan kredit negara.

Bank Negara Malaysia ditubuhkan pada 26 Januari 1959 di bawah Ordinan Bank Pusat Tanah Melayu, 1958. Dengan penubuhannya, ia perlu memenuhi 5 objektif iaitu:

Untuk mengeluarkan mata wang, Ringgit Malaysia dan menyimpan rizab menjaga nilai mata wang;
Untuk bertindak sebagai jurubank dan penasihat kewangan kepada kerajaan;
Untuk menggalakkan operasi pembayaran negara dan sistem penyelesaian yang boleh dipercayai, cekap dan lancar dan untuk memastikan dasar pembayaran negara dan sistem penyelesaian untuk kelebihan Malaysia;
Untuk mempromosi kestabilan kewangan dan struktur kewangan;
Untuk mempengaruhi keadaan kredit supaya menguntungkan negara;

Oleh itu, dengan objektif berikut, bank dicipta untuk mengawal selamat ekonomi Malaysia. Matlamat lebih luas bank adalah mempromosikan pertumbuhan ekonomi di Malaysia, tahap yang tinggi pekerjaan, memelihara kestabilan harga dan satu keseimbangan munasabah dalam kedudukan pembayaran antarabangsa negara, membasmi kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat.



Tips
Bank Negara Malaysia diketuai oleh seorang Gabenor yang menjalankan urusan dan hal ehwal bank mengikut dasar yang ditetapkan oleh Lembaga Pengarah. Sejak ia ditubuhkan, Bank Negara Malaysia telah ditadbir oleh 7 orang Gabenor.

Pengangkutan
Tren
Anda boleh menaiki Komuter dan berhenti di Stesen Bank Negara. Anda boleh berjalan kaki untuk ke Bank Negara

Talian Untuk Dihubungi
Jalan Dato' Onn
P.O. Box 10922
50929 Kuala Lumpur
Tel: 603-2698-8044
Fax: 603-2691-2990
http://www.bnm.gov.my
0 Responses

Post a Comment